• Jak se vypořádat s nutkáním zapálit si

    Překonat chuť na cigaretu představuje jednu z nejtežších bitev, s jakými se během zdolávání svého zlozvyku setkáte. Je tu ovšem několik pravidel, která vám skutečně pomohou udržet touhu po cigaretě na uzdě. Co je dobré...

    Být aktivní

    Trocha fyzické aktivity vám může velmi pomoci přemoci nutkání zapálit si. Aktivita navíc dělá zázraky v tom, že při odvykání s kouřením napomáhá odvádět vaše myšlenky od abstinenčních příznaků, kterými třeba trpíte. Nechceme tím naznačit, že byste si měli zaběhnout deset kilometrů pokaždé, když dostanete chuť si zapálit; pomoci může i to, že vyrazíte ven na procházku. Pokud navíc začnete pravidelně cvičit, napumpujete své tělo endorfiny, po nichž se budete cítit skvěle. A to vaši touhu přestat jen posílí!

    Odkládání

    Odkládání představuje chytrou strategii pro potlačování chuti na cigaretu. Pokud máte pocit, že si hned teď potřebujete zapálit, řekněte si, že musíte ještě 10 minut počkat. V tomto časovém rozmezí si najděte nějakou aktivitu, která odvede vaši mysl od chutě na cigaretu – přečtěte si knihu, uvařte si čaj, udělejte trochu práce... Často pak zjistíte, že pryč je nejen těch 10 minut, ale i vaše chuť na cigaretu.

    Napište si seznam

    Touha po nikotinu je do značné míry fyzickou záležitostí, ovšem vaše mysl zde hraje také svoji roli. Svoji vůli můžete posilovat tak, že si sepíšete seznam všech báječných důvodů, kvůli kterým vlastně přestáváte kouřit, a také vše, co bude sladkými plody vašeho úsilí – lepší zdravotní stav, více peněz, oblečení, které nepáchne jako popelník, bělejší zuby... Vždy, když budete potřebovat trochu připomenout, že to za tu námahu stojí, vytáhněte si tento seznam a přečtěte si ho. Plánujete se odměnit dovolenou snů, bezuzdným nakupováním, které si budete moci dovolit za peníze, které jste za celý rok ušetřili? Dejte si na ledničku obrázek takové dovolené nebo věci, kterou byste si za ušetřené peníze koupili!

    Buďte připraveni

    Když máte chuť si zapálit, vaše tělo ve skutečnosti prahne po nikotinu. A právě tehdy se vám budou hodit prostředky náhradní nikotinové léčby, které vám poskytnou dávku nikotinu, aniž byste se přitom museli uchylovat k cigaretě. Taková připravenost se může vskutku vyplatit, obzvláště pokud před sebou máte dlouhý den, kdy vás může zastihnout touha po cigaretě: například svatba nebo rušný den v práci. Je dostupná široká řada produktů, takže si zvolte ty, které jsou pro vás ty pravé. Budete-li u sebe nosit žvýkací gumy NICORETTE®, vždy budete mít k dispozici rychlý zdroj nikotinu. Pravidelnou dávku nikotinu na aktivní část dne získáte, i pokud si hned ráno po probuzení nalepíte transdermální náplast NICORETTE®.

    Co není dobré...

    Dát si „jednu“ cigaretu, „jen tu jednu“

    Pokud se vás zmocní opravdu velká touha po cigaretě, je velmi lákavé sebe samotné přesvědčit, že jedna jediná cigaretka nevadí. Jde ovšem o to, že ta jedna jediná cigaretka často vede k dalším, a než byste „řekli švec“, už zase budete kouřit svoji obvyklou dvacítku. Takže až vám příště ten malý čertík na vašich ramenou bude chtít nakukat, že si „dáte jednu, jenom tu jednu“, připomeňte si, jak se vám s odvykáním daří – a vzpomeňte si na tipy uvedené výše!

    Pozor na pokušení

    Když vás popadne touha po cigaretě, zajít si na drink nebo za kamarády se může zdát jako dobrý nápad. Ovšem pokud si normálně spojujete restauraci či hospodu s cigaretou, může to být naopak velmi špatný nápad! Zamyslete se nad tím – může to být až příliš velké lákadlo. Co kdybyste si místo toho zašli někam, kde si to nespojujete s cigaretou a kouřením? Nejlepší bude, když se takovým místům spojeným s pokušením budete vyhýbat až do doby, kdy chuť na cigaretu vymizí.

    Nic neříkejte

    Touha po cigaretě je během odvykání zcela běžná a do jisté míry se s ní setká každý. Není tedy nutné dělat si kvůli tomu těžkou hlavu. Pokud však pocítíte chuť na cigaretu, řekněte to někomu. Zavolejte kamarádovi, povězte o tom kolegovi, či třeba vyhledejte podporu na nějakém fóru. Říká se, že sdílený problém je poloviční, a jen když o tom ´pitomém nutkání ´ budete hovořit, můžete podpořit svoji pevnou vůli.