• Nejlepší tipy pro motivaci

    Odvykání kouření je výzva, takže se postarejte o to, abyste byli vždy maximálně motivovaní...

    Odvykání s kamarádem/kamarádkou

    Odvykání kouření je nakažlivé! Jistá americká studie* z roku 2008 zjistila, že u lidí, jejichž přátelé přestali kouřit, existuje o 36 % vyšší pravděpodobnost, že přestanou sami kouřit; u lidí, jejichž kolegové v práci přestali kouřit, byla o 34 % nižší pravděpodobnost, že si zakouří. Takže pokud chcete splnit svůj cíl a skoncovat s cigaretami nadobro, zkuste to s někým, kdo chce také přestat. Tak budete moci jeden druhého motivovat a navíc budete vědět, že v tom nejste sami. Co kdybyste se dohodli na nějaké společné odměně za to, když oba přestanete? Co třeba oběd nebo večeře na oslavu nebo den strávený po nákupech, během něhož utratíte něco z peněz ušetřených tím, že jste si nekupovali cigarety?

    Běžte do přírody

    Kdy naposledy jste za horkého slunečného dne stáli na kopci a z plných plic jste se nadechli čerstvého vzduchu? Pobyt na čerstvém vzduchu přináší nekonečně pozitiv; může zvýšit hladinu endorfinů – tedy těch hormonů štěstí, které se budou velmi hodit, když potřebujete zvýšit motivaci – i dosáhnout toho, že budete aktivnější. S tím, jak bude plynout čas, si navíc začnete všímat, jak se vám vzduch bude zdát čerstvější a o kolik lepší kondici budete mít díky tomu, že jste přestali kouřit. Devět měsíců poté, co přestanete kouřit, se kapacita plic zvýší až o 10 %** – a do příkrých svahů tak budete doslova létat!

    Veďte si záznamy

    K odvykání cigaretám přistupte, jako kdyby šlo o nějaký projekt, například nákup nového bytu nebo plánování svatby. Než byste ale dny odečítali, raději je sčítejte dohromady. Kupte si kalendář a udělejte si fajfku ke každému dni, kdy se vám podařilo nekouřit. Fajky budou záhy utěšeně přibývat – a vidět je bude pro vás příjemné poplácání po zádech za všechnu tu dřinu. Navíc svůj úspěch budete mít stále před očima, a pokud vaše vůle zakolísá, budete si moci připomenout, jak daleko jste se už dostali. Stanovte si také odměny za splnění svých cílů, abyste měli nějaký cíl, ke kterému se chcete propracovat – pokud se vám podaří nekouřit například celý jeden měsíc, rozhodně si zasloužíte tu novou kabelku nebo večeři v oblíbené restauraci, které jste si tak dlouho slibovali.

    Zřiďte si prasátko

    Nezapomeňte, že průměrný kuřák za cigarety utratí cca 80 korun denně, což za měsíc činí neuvěřitelných 2 400 korun. Úspora peněz je pro mnoho lidí, kteří chtějí přestat kouřit, obrovskou motivací. A pokud se ještě navíc zasadíte o to, abyste viděli, kolik šetříte, tím lépe. Proto si založte speciální účet nebo si jen zřiďte „odvykací kasičku“ nebo prasátko, do kterého budete ukládat uspořené peníze. A pak přijde to nejlepší – budete se muset rozhodnout, jak je utratíte! Ty úžasné boty, po kterých jste vždycky tak toužili, nebo nejnovější model chytrého telefonu? Po měsíci mohou být vaše... Nebo si můžete vytyčit dlouhodobý cíl a šetřit celý rok na to, abyste se pak vydali na dovolenou.

    Naplánujte si „výroční“ oslavu

    Přestat kouřit není snadné – nicméně pokud se svému plánu plně odevzdáte a zůstanete motivovaní, svého cíle dosáhnete. A pokud nekouření není důvod uspořádat oslavu, pak už opravdu nevíme, co tím důvodem je. Co kdybyste své rodině a přátelům slíbili zábavný mejdan na oslavu vašeho úspěchu? Bude to další pozitivní cíl
    a důvod, proč zůstat motivovaní, a také skvělý způsob, jak sdílet svůj úspěch s těmi, kteří vám jsou nejdražší. Dokonalým milníkem pro takový mejdan bude oslava vašeho prvního roku bez cigaret. Rozbijte prasátko a jeho obsah utraťte za dekorace a skvostný raut – pak už jenom stačí otočit knoflíkem hlasitosti doprava a začít tančit!

     

    * Internetový zdroj: http://health.howstuffworks.com/wellness/smoking-cessation/quitting-smoking-contagious1.htm, datum poslední kontroly linku 16.6.2014

    ** Internetový zdroj: http://www.nhs.uk/Livewell/smoking/Pages/Betterlives.aspx, datum poslední kontroly linku 16.6.2014